Business for Breakfast

Měníme atmosféru podnikání v České republice k lepšímu

JAK PSÁT ČLÁNKY NA BLOG

Naše členka BforB Křišťál Praha, Martina Scheiner je odbornicí na online marketing. A sdílí s námi ty nejlepší praktiky, jak napsat své vlastní blogové články.

 

Jak psát SEO články: Návod v 7 krocích

U SEO článků nejde jen o kvalitní obsah, ale je třeba mít na paměti i další náležitosti.  Aby se váš blogový článek dostal na první příčky vyhledávání, musíte doladit i strukturu, klíčová slova, odkazy a další důležité prvky. Jak psát SEO články? 

Co jsou SEO články? 

Články na blogu mají spoustu důležitých marketingových funkcí. Jednou z nich je viditelnosti vaší webové stránky ve vyhledávačích. Dobře napsaný SEO článek (= optimalizovaný pro vyhledávače) může zvýšit organickou návštěvnost webu, a přilákat tak více potenciálních zákazníků. 

  1. Nadpis / H1 / Titulek článku

Nadpis či titulek byste neměli podceňovat. Výrazně se totiž podílí na úspěchu článku. Jeho úkolem je nalákat čtenáře, aby si článek přečetli nebo se alespoň proklikli na váš web. 

Jak napsat dobrý titulek? Přidávejte do nadpisu čísla, upoutejte pozornost a snažte se zahrnout přínos, který uživateli článek přinese. 

Z pohledu SEO by měl nadpis:

  • být stručný a výstižný, 

  • obsahovat maximálně 55 znaků,

  • obsahovat klíčové slovo na začátku,

  • být označen jako jediný nadpis úrovně H1. 

Nezbývá vám čas ani energie na psaní článků nebo nejsou texty vaší silnou stránkou? Řešením může být marketingová agentura Praha, která vám pomůže s obsahem i strategií. 

 

  1. Meta nadpis a popisek (metadata)

Metadata nejsou součástí textu v obsahu článku, ale zobrazují se uživatelům ve vyhledávání. Mimo jiné jsou metadata součástí naprosto každé URL stránky na webu/e-shopu a sdělují vyhledávačům a uživatelům informace o čem stránka je. Jedná se o krátký nadpis a popisek, který se píše do speciálních kolonek/míst k tomu určených (viz obrázek níže). Tyto dva krátké texty jsou proto základem každé samostatné URL stránky.

 

  • Meta titulek/nadpis (55–65 znaků) – musí obsahovat klíčové slovo. 

    • Příklad: „SEO články – tipy, jak na ně“) 

  • Meta popisek (155-165 znakú) – musí obsahovat klíčové slovo a stručně popisovat obsah článku. 

    • Příklad: „Naučte se psát SEO články, které zvýší organickou návštěvnost vašeho webu. Máme pro vás kompletní návod v 7 krocích.“  

 

  1. Perex / Úvod

Na začátek každého článku zařaďte stručné shrnutí ve formě krátkého odstavce – perexu. Popište v něm čtenářům, co je čeká a proč by si měli článek přečíst. Nezapomeňte zahrnout klíčové slovo, abyste text podpořili ve vyhledávání. 

TIP: Odlište úvodní odstavec od zbytku textu například kurzívou nebo tučným písmem. 

 

  1. Klíčová slova 

Klíčové slovo (KW) je specifický výraz nebo fráze, kterou uživatelé zadávají do vyhledávačů. Cílem je dostat článek na přední příčky vyhledávání na dané klíčové slovo (např. “SEO článek” nebo “jak napsat SEO článek”). 

 

Klíčové slovo by se mělo ideálně objevit v:

  • metadatech (titulku i popisku),

  • nadpisu (H1), 

  • perexu, 

  • alespoň jednom nadpisu úrovně H2 či H3,

  • URL adrese, 

  • v samotném textu, 

  • odkazu

  • a popisu obrázku. 

Jak vybrat klíčové slovo? 

Mělo by vycházet ze SEO zadání, které vám připraví profesionálové. SEO služby a specialisté se zaměřují na vytváření a realizaci efektivních strategií, včetně výběru vhodných klíčových slov. Odborník totiž správně posoudí konkurenčnost určitého klíčového slova – tedy zda máte nebo nemáte šanci se na dané KW ve vyhledávačích umístit, což je důležité při rozhodování a výběru vhodných témat pro blogové články. 

 

 

  1. Obsah článku 

Pro vyhledávače je důležité, aby byl obsah kvalitní a přínosný pro čtenáře. Podstatná je ale i struktura, která začíná u nadpisů (H2 až H5). Ty by měly být psané tučně a seřazené logicky podle úrovně. Například takto: 

  • H1 – nadpis článku

    • H2 – podnadpis 

      • H3 – podnadpis podnadpisu 

      • H3 – podnadpis podnadpisu

        • H4 – podnadpis podnadpisu podnadpisu 

    • H2 – podnadpis 

      • H3 – podnadpis podnadpisu 

Na co myslet při psaní článku?

  • Čleňte text do odstavců (min. 3), aby se lépe četl. 

  • Pište krátké věty a vyhýbejte se odbornému jazyku.

  • Používejte seznamy, které vám pomohou zpřehlednit obsah.

  • Podstatné informace zvýrazněte tučně. 

  • Dodržujte délku min. 1 NS. Čím více, tím lépe. 

  • Zarovnejte text do bloku pro lepší čitelnost i estetiku. 

  • Nezapomeňte na úvod a závěr s výzvou k akci (co má čtenář udělat, např. “Kontaktujte nás.”)

TIP: Aby byly vaše články úspěšné,  pravidelně je aktualizujte, ale nikdy nezasahujte do URL a metadat. Principy SEO se stále vyvíjí a je třeba jim obsah přizpůsobovat. Pro vyhledávače je to navíc znamení, že je váš web aktivní a předává aktuální informace.

 

  1. Obrázky 

Vhodné obrázky naředí množství textu, a usnadní tak čtení. Měly být relevantní k tématu článku a v ideálním případě autorské (a nepoužité v jiném článku). Pohlídejte si také jejich velikost, která by neměla přesahovat 250 kB. 

K obrázkům patří: 

  • Popisek – s klíčovým slovem a důležitou informací, kterou by uživatelé neměli přehlédnout. Přečte si jej totiž velká část čtenářů. 

  • ALT popisek – popisuje obrázek pro nevidomé, ideálně by měl také obsahovat klíčové slovo. 

 

  1. Odkazy 

Odkazy hrají v SEO velkou roli a zároveň pomáhají nasměrovat čtenáře tam, kam potřebujete. Používejte jak odkazy interní (na vlastní web), tak externí (na relevantní weby, které představují autoritu, např. pro zdravotní články WHO). 

Jak správně pracovat s odkazy v článku?  

  • Vložte cca 3-5 odkazů. Je dobré přesměrovávat odkazy přes klíčová slova.
  • Odkazujte na své starší články. Přečtěte si náš článek o tom, jak napsat SEO článek. 
  • Odkazujte z článku na svou službu či produkt.
  • Vyzvěte zákazníky k akci – Objednejte se na konzultaci.
  • Můžete odkazovat také na sociální sítě. 
  • Citujte autority a studie. Autoritami jsou například velké (nekonkurenční) weby, vědecké články nebo odborníci a specialisté z oboru.

 

Závěrem: Kontrola před publikací

Dostat článek na přední příčky ve vyhledávání není hračka, s těmito zásadami tomu ale půjdete rychlým krokem naproti. Před vydáním článku si zkontrolujte, zda obsahuje klíčová slova, má srozumitelnou strukturu a nechybí v něm obrázky a relevantní odkazy. Nezapomeňte přidat i výzvu k akci, kterou čtenáře pobídnete ke konverzi. 

 

Martina Scheiner – zakladatelka a majitelka společnosti MARION MARKETING s.r.o. 

Jsme marketingová agentura poskytující komplexní služby v oblasti online reklamy - prezentace na internetu a sociálních sítích. Našim klientům pomáháme k efektivní propagaci jejich produktů či služeb. Díky tomu je možné zvýšit prodeje, zisk i získat nové zákazníky, také si udržet loajalitu těch stávajících. Každému klientovi navrhneme online marketingovou strategii dle jeho potřeb, cílů a možností. Jsme stabilní tým 10 seniorních a zkušených specialistů, a jen díky tomu můžeme našim klientům dodávat po celou dobu spolupráce nejlepší možné služby.

E-book zdarma

Jak získat
klienty networkingem

Získejte zdarma