Business for Breakfast

Měníme atmosféru podnikání v České republice k lepšímu

Jak na konflikty (nejen) v karanténě

Konflikty jsou součástí vztahů a teď, když v důsledku karanténních opatření trávíme najednou mnohem více času se svými partnery, zvyšuje se i riziko hádek. To může naše vztahy buď narušit až zničit, nebo posílit a zkvalitnit. Abyste se mohli vydat tou druhou cestou, je potřeba umět s konflikty pracovat a usměrňovat je. Článek od pražské členky, Radky Evjákové, shrnuje několik základních tipů, jak na to. Principy zde popsané platí samozřejmě nejen v partnerském, ale v jakémkoli jiném - i pracovním - vztahu. Takže co teď doma natrénujete, v práci jako když najdete.

Bouřka, která čistí vzduch, nebo ničivé tornádo s trvalými následky? Konflikt může vypadat různě a také efekt na vztah se liší. Pojďme se podívat, jak s konflikty pracovat, abychom mohli mít ve vztazích čistý vzduch. Zaměřím se na vztahy partnerské, nicméně podobné principy platí pro vztahy obecně.

Zaprvé je potřeba připustit, že konflikty nastávají. I ty nejosvícenější a nejharmoničtější páry, které znám, se občas „rafnou“. Naopak tam, kde se konfliktu snaží za každou cenu vyhnout a dlouho se jim to i daří, mezitím někde pod kobercem tiká časovaná bomba, která když vybouchne, je to rovnou na rozvod.

Konflikty jsou tedy v pořádku a není cílem se jim za každou cenu vyhnout či je nedej bože nějak potlačovat. Důležitější otázkou je, jak s konflikty pracovat, aby zůstaly v mezích bouřek, které čistí vzduch, a nepřerostly v hurikány.

Pravidlo první: Pravda je relativní a každý máme svoji

Ne, nemáte pravdu, ani kdybyste se stavěli na hlavu. Ani váš partner nemá pravdu. To, co považujete za „pravdu“, jsou vaše myšlenky, vaše vnímání dané situace. Máme často sklon zapomínat na to, že máme každý svou mapu světa a že názor není fakt. Svoje myšlenky prezentujte jako myšlenky a nedávejte jim větší váhu, než si zaslouží. Je naprosto zbytečné hádat se o to, čí myšlenka je pravdivější. Respektujte myšlenky svého protějšku a komunikujte své. Smiřte se s tím, že na úrovni myšlenek se neshodnete a pokračujte dále na úroveň pocitů a potřeb.

Pravidlo druhé: Věnovat pozornost svým pocitům v konkrétní situaci

Když nás něco lehce irituje, máme tendenci to přejít, nepříjemný pocit potlačit a nevyvolávat konflikt kvůli maličkosti. Partner se tak většinou nedozví, že nám něco vadilo. Kolikrát ani sami nevíme, co to přesně bylo. Prostě to přejde. Jenomže ono se to vrátí. Trošku silnější, ještě trošku silnější, ještě, ještě, … a bum! Najednou je z toho monstr-problém a přichází výčitky. Zázrakem si najednou vzpomeneme na všechny ty drobnosti, které předcházely, a nyní vypadají mnohem závažněji. Začneme generalizovat: „tohle děláš vždycky“. To je dobrý základ pro konflikt s ničivými následky pro vztah.

Jak se sem vůbec nedostat?

Uvědomovat si, pojmenovávat a řešit ty mírné nepříjemné pocity, a to ve chvíli, kdy se objeví, ne až uzrají nebo dokonce vyhnijí. To vám také umožní se v komunikaci zaměřit na jednu konkrétní situaci, a ne na celý balík všeho možného, co se stalo v minulosti a na co si ten druhý už třeba vůbec nepamatuje. Pozorujte, co se děje v přítomném okamžiku a co to s vámi dělá. O tom pak začínejte komunikovat.

Více o autorce na  www.radkaevjakova.cz


 

E-book zdarma

Jak získat
klienty networkingem

Získejte zdarma