E-book zdarma
Jak získat
klienty networkingem
Už jste někdy přemýšleli, že byste rozjeli projekt, který v Česku nemá žádné kořeny? Vy mu sice věříte celým svým srdcem, ale všichni ostatní vás odrazují? Na příkladu Kamily Zárychtové se můžete přesvědčit, že pokud si jdete pevně za svým a vytrváte, můžete z nuly vybudovat celorepublikový byznys. Jak to dokázala a co nejcennějšího se na této cestě naučila?
Kamila Zárychtová – zakladatelka BforB v Česku
Tehdy jsem pozvání na snídani přijala jen ze slušnosti, vůbec se mi nechtělo. Ale když jsem na setkání přišla, naprosto jsem se tímto prostředím nadchla. Z Česka jsem byla zvyklá, že úspěch si lidé navzájem zrovna moc nepřejí, nesdílí know-how, kontakty, zkrátka spíše soupeří, než aby si vzájemně pomáhali. Zde jsem poznala radikálně jinou atmosféru. Každý člen do klubu přinášel své znalosti, zkušenosti, kontakty, vzájemně se posouvali k co nejlepším výsledkům. Uvědomila jsem si, že tohle je prostředí, kde chci žít, čím chci být obklopená. Za necelý rok jsem se měla vracet zpět do Čech. Nešlo jinak, než abych si stejné prostředí vytvořila i tam. Začala jsem připravovat podklady, překládat manuály, chodila jsem na konzultační schůzky a učila jsem se celkový systém fungování.
Prvně jsem se setkávala s velmi negativním ohlasem. Že Česko není Británie, klubismus tu nemá historii, že v byznysu vládne rivalita, ostré lokty a o kontakty jako největší bohatství byznysu se nikdo dělit nebude. Na vzdor všem jsem 14. 9. 2009 uspořádala první setkání BforB v Česku. Přišlo kolem patnácti lidí.
Z ukázkových snídaní jsem vytvořila první klub, neustále jsem oslovovala nové podnikatele, vysvětlovala jsem jim koncept. Byla jsem spojená s Českou asociací franchisingu, chodila jsem na všechny akce, kam jsem mohla. Dělala jsem naprosté maximum. Měla jsem jasný obraz v hlavě, kam BforB chci dostat a bez toho už jsem nemohla žít. Nedokázala jsem si představit, že bych chodila od osmi do pěti do práce, potom přišla domů, uvařila, uklidila, podívala se na televizi a šla spát. Chtěla jsem něco víc. Chtěla jsem žít v komunitě zajímavých lidí, kteří tvoří úžasné věci a neustále na sobě pracují. Jelikož jsem se setkávala s nedůvěrou v byznysu, tak jsem už nezvládala nedůvěru u svých známých. Vyměnila jsem tedy celý okruh svých přátel. Obklopila jsem se lidmi, kteří jsou na stejné vlně, to mě velmi posunulo.
Okruh přátel jsem si tvořila opravdu aktivně. Například na schůzce s redaktorkou franšízového portálu jsem si uvědomila, že bychom mohly společně něco podniknout.. Zeptala jsem se jí, jestli by se mnou nejela na vodu. Už to bude 6 let, co na vodu společně jezdíme… Kdykoliv jsem potkala zajímavou osobu, aktivně jsem se snažila vytvořit pevný vztah.
Kamila Zárychtová
Když jsem splatila všechny půjčky na tu masterfranchisovou licenci a rozjezd podnikání, což bylo něco kolem 2.000.000 Kč. To už jsem mohla jet třeba i na tu vodu. (smích).
Věřím, že váš život definuje to, jak dobré máte vztahy. Můžete mít kolik peněz chcete, na všechny aktivity světa, ale když nemáte s kým, tak je to k ničemu. Když nemáte vztahy, tak v životě vždy něco chybí. To platí i v byznysu. Když spolupracujete s lidmi, které nemáte rádi, tak to nestojí za nic.
BforB je pro malé a střední podnikatele. To jsou lidé, kteří jsou často v pracovním životě sami. Když jste v zaměstnání, máte kolem sebe skupinu lidí. Když jste na volné noze, tak to není zrovna časté. My tyto lidi spojujeme, vytváříme prostor, kde si vzájemně pomáhají, vzdělávají se, sdílí a tvoří společné věci. Například v Brně díky místnímu klubu vznikla první brněnská čokoládovna. Každý člen zde přispěl svým dílem. Já jsem sice přišla s A, ale někteří členové to rozvinuli do Z. To je pro mě balzám na duši a obrovský pohon energie.
Jasně. Velkou výhodou klubů je, že za každé odvětví, profesi v klubu může být jen jeden člen, aby si nekonkurovali. Tím pádem klub tvoří velmi silný tým s mnoha zkušenostmi a znalostmi. To, že klub členům přináší kontakty a zakázky, je plánovaným výsledkem konceptu. S čím jsem ale úplně na začátku nepočítala jsou další oblasti přínosu, které se často ani finančně vyjádřit nedají a dalece předčí návratnost ze získaných zakázek a kontaktů. Jedním z takových přínosů je sdílení zkušeností – snídani co snídani, meeting co meeting se člověk dozvídá velmi zajímavé a cenné informace z různých oborů – a hlavně, od těch nejlepších z regionu.
Dalším přínosem je přátelské prostředí, komunita, na kterou se členové mohou spolehnout. Díky obrovským zkušenostem našich členů-podnikatelů se člověk dostává k praktickým znalostem, které jsou k dispozici hned, jakmile víte, že něco nevíte. Díky nadstandardním informacím, které se v klubu sdílí, máte velký přesah, když s kýmkoliv mluvíte, máte k tématu co říct. Díky ostatním členům si můžete ověřit, zda dostáváte od svých dodavatelů kvalitní služby, dobré ceny apod. Prostě rohlíkem už vás nikdo neopije.
Mým cílem je rozvíjet naši komunitu. Hledat správné lidi do týmu, vytvářet dobrou propagaci, starat se o členy, aby z BforB získávali maximum. Teď třeba budu zakládat BforB active. To byste nevěřili, kolik lidí chce jezdit na výlety. Společně s rodinami, přáteli chodíme do přírody, za kulturou, na hory, do sklípků, pořádáme celorepublikové akce. Pracuji na tom, aby měli členové prostor jak profesně, tak sociálně růst.
Dostanou se do centra podnikatelské komunity ve svém městě. Jak už jsem zmiňovala, naši členové jsou malí a střední podnikatelé. Získají jedinečný nástroj, jak se dostat k řadě kontaktů z regionu, protože každý člen zná stovky různých lidí. Členství mu otevírá dveře do mnoha směrů. Může se zviditelnit na místním trhu, prezentovat svoje služby a uzavírat nová partnerství.
Mít více než tisíc členů, založit kluby pro podnikatele v každém okresním městě. I nadále měnit atmosféru podnikání v Česku.
Fotky: Marek Rebroš
Jak získat
klienty networkingem