E-book zdarma
Jak získat
klienty networkingem
Když jsem byl před více než čtyřmi roky pozván na setkání Business for Breakfast (BforB), neměl jsem představu o tom, jak významnou roli bude hrát networking v mém následujícím pracovním životě. Chuť podnikat v prostředí důvěry, spolehlivost, sdílení kontaktů a zkušeností - to je společná vize lidí, kteří se v BforB setkávají a kvůli které jsem se rozhodl stát členem i já sám.
Jsem členem stejného klubu již více než čtyři roky. Zažil jsem období, kdy nás bylo šest a kdy to vypadalo, že nemá smysl s klubem dále pokračovat. Do toho nám zavřeli místo, kde jsme se potkávali, a na rok se z nás stal kočovný klub. Navzdory tomu, anebo možná právě proto, se celý klub semknul a pracoval ještě usilovněji než když dříve. A klubem myslím členy. Každý z nás přidal své zkušenosti, znalosti a energii.
A výsledek? Naším domovem je dnes nádherný reprezentativní prostor v Technologickém Parku v Brně se zázemím té nejlepší kavárny, co znám. Klub se rozrostl na 17 členů a další přihlášky jsou na cestě. Na každém mítinku je živo, členové se rádi vidí a vzájemně si pomáhají. Setkáváme se s mnoha zajímavými hosty, kteří rozšiřují naši členskou základnu. A nedávno jsme se vrátili ze společné akce – uspořádali jsme si „výjezdní zasedání” a školení v neobvyklém prostoru světově známé společnosti v Praze, kam nás pozval jeden z našich hostů.
Možná vás zajímá, co je klíčem k úspěchu. Na ten má BforB přece manuál. Je to jednodušší, než si myslíte. Stačí, když si ho přečtete a pak uděláte, co je v něm napsáno. A k tomu přidejte kousek sebe – buďte osobní ke členům i k hostům. Protože už v roce 1917 C. B. Forbes věděl, že: „Byznys byl vymyšlen proto, aby produkoval štěstí, a ne proto, aby vršil miliony.“
Hledejte v networkingu více než jen nové klienty, zakázky a peníze. Networking umí mnohem více. Když budete chtít, pomůže vám ve vzdělávání, poučí vás, nasměruje vás a bude tu ve chvíli, kdy nevíte, jak dál. Někdy vás jen vyslechne a řekne, že tak to občas v byznysu chodí a že zase bude lépe. Tušíte správně, neumí to networking, ale členové vašich klubů. A proto, když můžete, udělejte to samé i pro ně - pomozte jim, poraďte nebo je alespoň vyslechněte. Uvidíte, že vám to rádi oplatí, až budete potřebovat.
Přál bych si, aby každý klub BforB uměl mezi svými členy komunikovat tak, jak to umí ten náš. Nejsou to vždy jen slova chvály a obdivu. Mnohdy musí zaznít i kritika, což není nikdy příjemné. Je-li ale vyslovena upřímně a se zájmem o druhého a je-li stejně upřímně a otevřeně přijata, pak přináší naše známé „win-win-win”. Protože získávají nejen oba aktéři, ale i klub jako takový a prostřednictvím něj pak všichni členové.
BforB je jako kvalitní orná půda. Má nekonečné možnosti a je jen na vás, co zasadíte, jak často budete zalévat, hnojit, kypřit a celkově se o ní starat.
Kdybyste se mě před pěti lety zeptali, zda může v České republice existovat místo, kde si budou podnikatelé mezi sebou pomáhat, a to bez nároku na honorář, kde se na sebe budou obchodní partneři usmívat a včas si platit faktury, kde si všichni udělají čas, aby se potkali, a odkud budou po dvou hodinách odcházet plní energie a s poznámkami plnými kontaktů a rad, budu se smát a doporučím vám vyhledat odbornou pomoc.
Dnes takové místo znám a mám. Každých 14 dní se tu setkávám s podnikateli, které bych už spíše označil za přátele. Setkáváme se, abychom si vzájemně pomohli v tom, co je pro nás aktuálně důležité. A už nás ani nepřekvapuje, jak pravdivé je rčení, že: „Čím více dáváte, tím více dostáváte“.
Úspěch ale není jednorázová záležitost, proto neusínáme na vavřínech. Víme, že prostředí kolem nás se neustále mění a že se mu musíme stále přizpůsobovat. Proto pracujeme každý sám na sobě, ale také na klubu jako celku. Není možné považovat aktuální stav za samozřejmý. Je to jako v podnikání: Buď jdete nahoru, anebo dolů. Neexistuje status quo. Proto hledáme stále nové cesty. Uspořádali jsme si školení, kde nás jeden ze členů naučil používat aplikace, které mu usnadňují podnikatelský život, zorganizovali jsme si workshop, kde zkušení členové vysvětlovali nováčkům, co jim v BforB funguje a proč. Ale hlavně spolu pořád mluvíme – o tom, co se nám líbí, co se nám nelíbí, co bychom v klubu chtěli a co nechtěli. Je to náš klub a každý z nás rád využívá možnosti se na jeho chodu podílet a svou energií z něj dělat místo, které mu přináší to, co chce a potřebuje.
To nejdůležitější, co jsem se v BforB za ty roky naučil, je fakt, že členství je jako permanentka do posilovny – máte k dispozici nejlepší stroje, nejlepší trenéry a techniky cvičení, ale musíte chodit pravidelně a musíte cvičit. A musíte to udělat vy, protože nikdo jiný to za vás neudělá.
Budu se těšit na setkání na některé z dalších akcí BforB a do té doby vám přeji mnoho úspěchů, spoustu zajímavých hostů a v neposlední řadě hodně „Děkuji“ - od těch, kterým pomůžete v jejich podnikání. Ten pocit se totiž penězi koupit nedá.
Mgr. Dominik Ženatý
ředitel realitní kanceláře CENTURY 21 Doma
Jak získat
klienty networkingem