Business for Breakfast

Měníme atmosféru podnikání v České republice k lepšímu

6 zásadních chyb networkingu (1. část)

Autor: Ing. Barbora Štanglová, redaktorka

O tom, že networking přináší podnikatelům všech velikostí mnohá pozitiva, jsme už psali několikrát. Je však třeba upozornit na chyby, kterých byste se měli vyvarovat, abyste mohli díky networkingu dosáhnout svých cílů a získat tak nové obchodní příležitosti nebo obchodní partnery.

Pojďme si tedy společně projít chyby, které vás mohou připravit o úspěch v networkingu.

1.      Souzení ostatních

První dojem může klamat. Tento fakt při networkování platí snad dvojnásob. Nikdy totiž nevíte, koho daný člověk zná, s kým vás může seznámit, čím vám může pomoci. V případě, že ho na základě prvního dojmu „odsoudíte“ jako pro vás nepotřebného, nikdy se to již nemusíte dozvědět. A to by se vám mohlo opravdu nevyplatit. Není totiž výjimkou, že ty nejlepší reference získáte od lidí, o kterých jste si původně mysleli, že vám nemohou pomoci. Proto naše rada zní: Dopřejte lidem čas a vaši pozornost!

2.      Jedno setkání a KONEC

Často se stane, že lidé vyrazí na networkingovou akci, získají vizitky, navážou kontakty, seznámí se se zajímavými lidmi. A dál už nic, tím to pro ně končí. Zřídkakdy jsou sami od sebe schopní na první setkání efektivně navázat. Když už chtějí udělat druhý krok, je jejich cílem prodat. Takhle to však nefunguje. Úspěch networkingových aktivit tkví v dlouhodobých vztazích. Tajemstvím úspěchu nejlepších sběratelů referencí je následné navázání na první setkání. Lidé, které potkáte na networkingových akcích, nechtějí být „prodáni“ někomu dalšímu a rozhodně nechtějí, aby se s nimi zacházelo jako s prospektem. Nemusí být všechno hned. Vaším zájmem by mělo být navázání dobrého kontaktu, poznat se navzájem a upevnit vztahy do budoucna.

3.      Žádný jasný plán

Chcete kvalitní byznys? Vaším úkolem by tedy mělo být budování vztahů na třech silných pilířích:

  • Poznání – Zvlášť ze začátku je rozhodující, abyste své kontakty co nejvíce poznali. Dobrým způsobem, jak zajistit plynulou konverzaci, je pokládat otevřené otázky, na které se nedá jednoduše odpovědět „ano“ nebo „ne“. Příkladem takových dotazů může být: „Jak jste začali podnikat?“ nebo „Jakým lidem, případně firmám, byste chtěli být doporučeni a prezentování?“
  • Porozumění – základem networkingu, jak už jsme několikrát zmínili, je snaha o budování dlouhodobých vztahů. Většina podnikatelských klubů chce po svých členech určitou investici v podobě ročního členského poplatku. To celou řadu lidí, a i firem může odradit, protože nedostatečně porozumí jejímu přínosu, který by měl několikanásobně převýšit vynaložené finance. Měli byste tak z členství chtít získat 40 až 50krát víc, než jste investovali. Zde je však na místě říci, že bez vašeho aktivního zapojení to nepůjde.
  • Důvěra – Právě ta je na budování pevných vztahů asi to nejdůležitější. Obchodní vztahy, chceme-li, aby fungovaly dlouhodobě, se vždy musí zakládat na vzájemné důvěře. Mluvíme tu totiž o vaší dobré pověsti, která je pro úspěch v podnikání klíčová.

 

Toto jsou první tři chyby, kvůli nimž byste mohli značně omezit své šance dosáhnout úspěchu díky networkingovým aktivitám. Zajímají Vás ty zbylé? Brzy Vám je odhalíme. Zatím si můžete přečíst informace o tom, jaké typy networkingu můžete pro svůj byznys využít.

E-book zdarma

Jak získat
klienty networkingem

Získejte zdarma